HTML/JavaScript



Selasa, 17 Mac 2015

Hati Kala Cinta


       " Saya dah dekat airport..saya pergi oversea..tak tahu berapa lama..awak tunggu saya balik                       yaa..bye...sayang awak ketat-ketat.."

            Hanya seringkas itu mesej yang diberi oleh Faiz.Itulah juga mesej terakhir yang diterima oleh Halina dari Faiz.Halina termanggu..apa maksud Faiz??kemana dia pergi??berapa lama dia pergi??kenapa aku tak pernah tahu selama ni??kenapa dia pergi mengejut?? persoalan itu acapkali bermain diminda Halina..Dia kecewa dengan sikap Faiz kali ini..

        Dua bulan telah berlalu,tiada lansung khabar dari Faiz.Halina buntu,Ya Allah,mana dia,aku rindu dia sangat-sangat..kenapa tak ada lansung khabar berita??apa khabar dia??sihat ke??..Halina termenung buat kesekian kalinya.Sejak Faiz pergi tanpa khabar berita.Dia lagi banyak termenung."Halinaaa!!!!!" jerit Farah..tersentak Halina mendengar jeritan sahabat baiknya itu..Hilang semua persoalan yang ada dimindanya.Dia menjling Farah."kau ni tak reti nak bagi salam ke?masuk bilik orang sesuka kau jaa"marah Halina..dia mengusap telinganya yang bingit akibat jeritan sahabatnya itu."weh mak cik Halina..naik lebam tangan aku ni ketuk pintu bilik kau ni..kau tu menung jaa..ta sudah2..aku jerit je lah..erm..by the ways..kau kenapa?sejak dua menjak tiga menjak ni..asyik menung jaa...ada masalah ke?cerita lah kat aku..aku kan kawan kau"ujar Farah.Dia mengambil tempat disebelah Halina..memeluk patung spongebob kesanyangan Halina..Halina merampasnya kembali.."kemutnya dia ni..spongebob je pon"gumam Farah..Halina senyum hambar."Ina,jangan cakap sebab Faiz lagi...Ina dah la tu..lupakan dia okey..da dua bulan Ina..Maaflah..bukan aku nak jadi batu api..aku tak nak kau kecewa..aku cuma nak kau buka mata kau..buka fikiran kau..aku tahu Faiz tu kau sayang sangat-sangat..tapi ingat Ina..sedangkan suami isteri pon bole bercerai..lagikan kauorang yang tak ada ikatan.maaflah Ina kalau aku lantang sangat2..aku sayang kau Ina..cukuplah sekali kau kecewa..aku tak nak kau kecewa lagi.."Ujar Farah..dia memegang erat bahu sahabatnya itu.Airmata Halina mula mengalir buat kesekian kalinya."Farah,aku sayang dia sangat-sangat..aku tak tahu nak buat apa..mungkin ada betul nya yang kau cakap dulu..kalau dia sayang aku lagi..dia akan cari jalan nak contact aku..ni lansung tak..and untuk pengetahuan kau..aku dah try lupakan dia..aku da try buka pintu hati aku untuk orang lain..tapi tak boleh..tiap kali aku nak buka...muka dia..kata-kata dia selalu muncul..aku tak kuat Farah..tak kuat..apa salah aku Farah..kenapa dia buat aku macam ni..aku dah cari dia merata dah..aku da buat macam-macam nak lupakan dia..tetap tak boleh..tolong aku Farah..aku tak nak hidup dalam bayangan dia..sakit..sakit sangat...aku da penat menangis.."Ujar Halina..Dia menagis sepuasnya..Farah memeluk erat sahabatnya itu..Hatinya mula berkata-kata..Allah..jangan kau duga sahabat aku melebihi batas mampunya...dia turut menagis mengenang nasib sahabatnya.Dia juga turut kecewa dengan tingkah Faiz..Faiz yang mula dikenalnya bukan begitu..namun kini berubah..Faiz pergi tanpa alasan.Lama mereka berdakapan..Halina terlena bersama sisa tangisan..sayu hati Farah melihat sahabatnya.Kenapa cinta kau selalu diuji Halina..Tabahlah sahabat..aku selalu ada untuk kau.Dia membaringkan Halina...Dia sendiri tidak sedar bila dia terlena.

       "Farah!!!!!!"...jerit Halina..secara automatik Farah bangun duduk bersila dek kerana terkejut mendengar jeritan Halina..terpisat-pisat dia.."kau kenapa jerit2 nih...terkejut aku..gila lah budak ni.."marah Farah..sambil itu dia bangun menuju ke biliknya.."hahahaha...sorry lah..aku bosan lah..kau ni..mentang-mentang cuti..kau boleh pulak bangun lewat..pukul berapa dah ni makcik oiii..anak dara tak elok bangun lambat..rezeki tak masuk....bangun2..pergi mandi..jom ikut aku beli barang dapur"bebel Halina..Farah berdiri tegak dihadapan Halina..Halina mengerutkan dahinya..kenapa pulak budak ni..mengigau ke..."kau kenapa?mengigau ke?"ujar Halina..Farah tersengih.."dasyat juga kau bebel eh ..tak silap aku panggil kau mak cik..boleh challenge mak aku kat rumah tu...pastu siap buat muka garang...uuuuuuuuuuuuuuuu....takutnya aku..."ujar Farah..sambil tergelak.."kurang ajar budak ni...baik kau bersiap cepat...kalau tak aku bagitahu mak kauyang kau  selalu bangun lambat"ugut Halina...dia tahu Puan Hasimah.ibu Farah amat  pantang jika anak daranya bangun lewat..mulalah dia berkuliah subuh..Itu yang digeruni oleh Farah..:kau ni sikit2 guna nama mak aku..ye lah aku pergi mandi ni"Farah mengalah.."kau bawak troli tu..aku tak nak.."ujar Halina..dia berjalan laju meninggalkan Farah.."eh..aku pulak..kau ni kan..kau bayar semua barang hari ni..aku juga yang kena bawa benda alah ni..."gumam Farah..saat itu dia terlanggar seseorang.."auch..buta ke?mata tu letak kat mana?"marah lelaki tersebut.Farah tergamam seketika..terkejut kerana ditengking..namun dia cepat-cepat menjawab.."aku pulak..kau yang duk sibuk bermesra dengan perempuan tu..mana nak nampak kontena depan kau nak lalu..nasib baik kontena aku slow..aklau laju..arwah lah kau..tak sempat taubat..nak kecoh pulak"Bentak Farah..Lelaki itu bengang..Dia membuka kacamata nya..Farah tergamam..Halina yang menjadi pemerhati turut tergamam..Ya Allah,wajah tu yang sangat dirinduinya."Faiz"terkeluar juga nama itu dari mulut Farah dan Halina serentak..Faiz hanya membuat riak selamba tanpa rasa bersalah memeluk erat pinggang wanita disebelahnya."oh hai..kau rupanya..patut macam kenal jaa cara cakap kau..eh..kau pon ada Halina..how have you been??long time no see...sihat?"ujar Faiz tanpa perasaan..Mata Halina berkaca melihat lingkaran tangan Faiz di pinggang wanita disebelahnya.."Aku okey jaa..eh..sapa ni?tak nak kenalkan ke?"ujar Farah..cuba berlagak selamba sedankan hatinya menggelegak melihat aksi mesra Faiz.."oh..lupa pula..ni tunang aku...Ainun.."tersentak Halina..dia mengalih pandangan...tidak mahu perubahan wajahnya dikesan.."tunang??eh..bukan kau couple dengan Halina ke?bukan kau janji dengan Halina nak tunang dengan dia ke?bukan kau suruh Halina tunggu kau ke?kau ni muka buaya betul.."ujar Farah selamba..Giliran Ainun dan Faiz pula tergamam..Halina menarik2 lengan Farah untuk beredar.."Apa maksud you?"ujar Ainun..dia pelik.."maksud i,dulu si buaya ni couple dengan si Halina ni..Pastu si buaya ni suruh Halina tunggu dia sebab dia janji dia nak tunang dengan si Halina ni..tak sangka pulak yang buaya ni da tunang siap2 sebelum balik..baguslah...Good job Faiz...ermm..by the way..Cik Ainun,carefull eh..takut you pula jad mangsa dia lepas ni.."ujar Farah sebelum beredar...Mood shoppingnya musnah dek kerana pertemuan yang tidak dijangka itu..Halina diam seribu bahasa.."betul kau cakap Farah..Faiz da lupakan aku..see..dia dah bertunang dengan orang lain da pun...hummm..tak apa lah..bukan jodoh aku dengan dia..aku reda .."ujar Halina,.dia mengeluh berat...Serentak dengan itu dia berdiri..Farah memandang pelik.."budak ni da kenapa?semalam bukan main nangis bagai nak apa..sekarang ni cool semacam jaa"gumam Farah.."weh..jomlah..aku nak beli barang dapur ni.."ujar Halina..tiada riak sedih lansung diwajahnya..lagi Farah bingung..Farah bangun perlahan..dia menapak kearah Halina..dia menekapkan tangan di dahi Halina.."kau ni dah kenapa..aku sihat lah.."ujar Halina segera mengalihkan tangan Farah..dia tergelak.."aku okey lah Farah oii...tak ada apa pun..dah bukan jodoh aku dengan dia nak buat macam mana..takkan kau nak suruh aku neraung dekat situ tadi?merayu dekat dia?macam tu??"ujar Halina.."err...tak nak..tak nak.."...mereka tergelak..aku tahu dalam hati kau menangis..sabar lah Halina...ujar Farah..dia berlari mengejar Halina yang jauh meninggalkannya.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan