HTML/JavaScript



Selasa, 17 Mac 2015

Segenggam Tabah


    Disaat insan lain diulit mimpi indah..aku masih termenung..termenung memikirkan mampukah aku menempuhi semua dugaan yang Kau beri Allah..mampukah aku....Allah..di fikiran mulai terlayang segala tugasan-tugasan ..Assignment..test...video resume..video data network..progress company visit..mana nak layan kerenah manusia yang 1001 karenah..yang tak mungkin boleh terlayan..aku mengeluh perlahan..mampukah aku ALLAH..Air mata mulai bergenang di tubir mata .. aku tahan juga air mata ini agar aku tidak menangis.. "Kuat Nadia..kuat..jangan menangis" hati aku berbisik...aku pejam mata menahan rasa..wajah bahagia mama dengan ayah terlayar.. harapan mereka terlalu tinggi..mana mungkin aku hampakan harapan mereka..sedangkan aku tahu redha ALLAH terletak pada redha mereka..Allah..air mata yang aku tahan mengalir juga..teringat pesan seorang sahabat .. "Nadia,Allah tak akan uji hambanya lebih dari kemampuannya" tapi aku tak mampu..berat sangat rasanya dugaan ni..aku pejam mata mencari dimana silapnya hingga aku lemah sebegini..Solat!! minda ku menjerit..iya..solat..alpa aku dalam kesibukan duniawi hingga mengabaikan solat..tanggungjawab aku sebagai seorang khalifah..sebagai hamba..aku jauh..terlalu jauh dari Mu Allah..terlintas nama seorang sahabat yang saban hari senantiasa mendengar curahan hati aku..mendengar segala masalah yang aku ceritakan kepadanya..tanpa jemu dia menadah telinga mendengar..menjadi pendengar yang baik..memberi tauladan dan nasihat yang mampu mengembalikan semual semangat yang hilang..Dia di mesir..agak-agaknya dia tengah buat apa ya?mesir dengan malayis jarak 5 atau 6 jam..aku lihat jam di telefon bimbitku..jam 2.30 pagi? sekejapnya masa berlalu..Dia disana baru jam 9.30 malam..salam kuhulur melalui whatsappnya..aku lihat whatsapp aku berulang kali..yes dia sedang menaip.. "ye saya?tak tidur lagi?" dia hafal waktu malaysia barangkali..hatiku berbisik..molek tanya dulu samaada dia sedang sibuk atau tidak..jawapan yang aku jangka ..jawapan yang tak kecewakan aku .."tidak..sila2" seperti dapat membaca bahawa sahabatnya sedang dilanda kesedihan..aku mulai menaip.

Nadia:serabut sangat.macam2 benda nak kena settle,assignment,test,company visit     progress,storyboard,video english,video network,dialog,data structure,coding..tak boleh nak handle dah..otak dah tak boleh nak load apa2 dah..tepu..semua benda   nak masuk macam tak ada yang keluar..esok ada test..hafal..faham..lepastu lupa..esok balik nak kena settle storyboard dengan company visit progress..dialong lagi..video lagi..tak tahu mana satu nak selesaikan dulu..sebab semua serentak nak hari selasa.lansung dah tak boleh nak arrange masa study,masa rehat,masa tidur,masa makan semua tu..serabut sangat otak ni..banyak benda nak kena pikir ..dengan tahan perangai manusia lagi..tak tahu nak buat apa dah..otak serabut bila nak study tak faham satu benda pon..badan letih sokmo..tak cukup nak rehat..kadang tu nak sangat cari satu tempat yang jauh dari orang ..nak duduk sorang2..tak nak ada sorang pun yang tahu.tempat yang tenang..yang tak buat nadia fikir hal dunia..otak berat sangat..nak lari dari sesaknya dunia

Fateh : Allah, kalau Fateh  kata Nadia beruntung sebenarnya..Nadia percaya tak? 

Nadia : kenapa? (geleng kepala) 

Fateh : Fateh bagi satu situasi..seorang yang lumpuh dan seorang lagi yang membantu si lumpuh (si lumpuh A ..pembantu B)..si B akan sibuk dengan macam-macam     untuk uruskan si B..betul tak ? (aku angguk walaupun dia ta tahu aku angguk sebenarnya)..adapun si A ni,bagaikan raja..tak perlu buat apa2..segala benda orang lain buatkan..sampai pergi tandas pon orang lain angkatkan...agak2nya antara dua2 tu Nadia nak jadi yang mana?

Nadia : Si B sebab si B usaha macam-macam untuk bantu si A..lepastu dia dapat macam-                     macam disebalik susahnya dia uruskan si A..macam sifat sabar
      
Fateh : Dan yang mana Nadia pilih penat banyak kerja ke penat tak banyak kerja?

Nadia : Penat buat kerja .. (aku mengeluh perlahan)
  
Fateh : Walaupun kita penat buat kerja macam 'hamba'..agak-agak Nadia Allah nampak tak                 semua penat Nadia tu?

Nadia : Tapi Fateh,semua kerja tu buat Nadia lalai..leka..leka study sampai kadang tu terlajak             waktu solat..lewatkan waktu solat and so far tak ada lagi kawan yang menegur bab solat..kalau           Nadia leka or lalai buat kerja semua buta tak tahu ja.so apa bezanya..penat buat kerja tapi solat?           solat tak jaga..Allah nampak .
  
Fateh : Allah Nadia..Maaf kalau Fateh tanya,

Nadia : tak apa tanya lah

Fateh : Sempat tak baca Al-Quran?
  
Nadia : Sempat baca lepas maghrib and lepas subuh.

Fateh : Baguslah..boleh tak ambil Al-Quran sekarang?

Nadia : boleh..sekejap

Fateh : kalau dah..cuba cari surah Ali Imran ayat 142..fahamkan maknanya lepastu cuba Nadia            ulas sikit apa yang Nadia faham tentang ayat tu.

Nadia : makna nya dekat sini apakah kita sangka kita akan masuk syurga Allah sedangkan                  dihadapan Allah , di mata Allah tak ada lagi orang yang betul-betul berjihad dengan                            bersungguh-sungguh dan yang betul-betul tabah dan cekal nak hadapi jihad tu..maksudnya                  orang yang sabar.Yang Nadia faham, kita ni sebenarnya tak cukup lagi jihad kita.tak cukup lagi          sabar dan cekal kita untuk kita dabik dada kata kita akan masuk syurga sebab kita dah                          berjihad..kita dah sabar.

Fateh : Betul tu..maksudnya kat situ syurga Allah tu mahal ke murah? mahal bukan? dan ia                  memerlukan mujahadah yang sangat tinggi.Agak-agak tugasan yang Nadia dapat tu prof yang              bagi atau Allah yang kurniakan?

Nadia : Allah lah..prof dapat semua tu pun dari Allah juga.

Fateh : haa..betul tu, segala tugasan tu datang daripada Allah melalui orang sekeliling kita..jadi            Allah sekarang tengah uji Nadia kan?agak-agak untuk apa?

         aku terkedu.Allah..Kau ingin aku kembali bersujud kepada Mu..aku dah terlalu jauh dari jalan            mu

Nadia : untuk uji tahap kecekalan Nadia
  
Fateh :  untuk apa?kenapa Allah nak uji?

Nadia : Untuk Allah tengok layak atau tak syurga tu untuk kita..(aku mengeluh buat sekian                              kalinya)..layak ke?

Fateh :  Nadia,bukan kita yang putuskan syurga tu layak atau tak

Nadia :  Fateh,Nadia nak tnya something boleh?

Fateh : Silakan

Nadia : Kita satu sekolah 5 tahun kan?sepanjag kita sekelas..apa yang Fateh nampak dari Nadia?
Erm maaf ni tak ada kaitan soal hati cuma pandangan Fateh dari sudut seorang sahabat                         dan juga seorang muslim

Fateh  : Nadia seorang yang tabah,seorang pahlawan yang tak diendang

Nadia : Fateh,janganlah pakai ayat sastera sangat,biasa-biasa jaa lah

Fateh :  Baca ni .. fahamkan..ni lah maksud Fateh
             
       -Pahlawan yang tak didendang-
         Siapakah mereka?
         kehadirannya tak dirasai
pemergiannya pula tak disedari

lalu,
masakan pula mereka diangkat menjadi pahlawan jika mereka tidak dikenali

mengapa perlu mereka dihargai jika ada dan tiadanya mereka bagai tiada apa untuk diberitakan kepada dunia

kehadirannya tidak dirasai bukan kerana mereka culas bekerja

tapi hanya kerana mereka lebih selesa berada dibelakang tabir berbanding terkenal dikaca media massa

tapi,
bagaimana pula mereka begitu tabah mengharungi segala
tanpa penghargaan dunia?

tidak lain dan tidak bukan
hanya kerana Allah telah memujuk hati mereka

"Dan katakanlah(wahai muhammad),Beramallah kamu ( akan segala yang diperintahkan),maka Allah dan Rasulnya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan;dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang maha mengetahui perkara-perkara ghaib dan yang  nyata,kemudian ia menerangkan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan"

Walau dunia tak mengenali mereka
cukuplah Allah dan rasulnya serta orang-orang yang beriman mengenali mereka

maka benarlah
peribahasa yang kita selalu ungkapkan
"lembu punya susu,sapi dapat nama"
biarkanlaah sapi yang mendapat nama
walau dunia tidak mengetahui siapakah gerangan sang lembu itu
tapi cukuplah mereka mengerti tanpa sang lembu 
mungkin tiada susu
dan sapi itu bukanlah sesiapa

        
Nadia : Ni post yang dekat facebook tu kan?

Fateh : Ha'ah, Nadia antara yang Fateh tujukan melalui post ni
       
Nadia ; Cliche' sangat , tu dari sudut pandangan Fateh? tapi kenapa ? apa yang Nadia buat                    sampai dapat gelaran Pahlawan yang tak didendang tu

Fateh : tak nak bagitahu cukuplah Nadia tahu pandangan Fateh kat Nadia sepanjang kita kenal           ,Nadia buat apa yang sepatutnya Nadia buat ,setiap perkara yang dipertanggungjawabkan kepada          kita pasti kita mampu. Itu janji Allah

Nadia : Fateh..Nadia ada kerja nak buat..Nanti kita sambung chat lagi.Terima kasih luang masa           untuk Nadia.Terima kasih sebab bagi nasihat.
      
Fateh : okey..sama-sama .kita hidup ni kena saling nasihat antara satu sama

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan